Pertanyaan:
Yth katolisitas,
Saya ingin tahu lebih banyak mengenai kitab yudit. Kitab Yudit tergolong dalam kitab sejarah. Namun, dari berbagai sumber, dikatakan bahwa kitab yudit ini memuat kesalahan-kesalahan sejarah seperti nebukadnezar yang dinyatakan sebagai raja asyur. Lalu bagaimana mindset yang benar dalam memahami kitab yudit ini?
Terima kasih – Phill
Jawaban:
Shalom Phill,
Para Bapa Gereja dan para ahli kitab suci (exegetes) sebelum Vatican II (sampai sekitar tahun 60-an) melihat Kitab Yudit sebagai kitab yang berdasarkan sejarah (historical narrative), dan menurut saya, seharusnya kitapun bersikap demikian. Mari bersama kita melihat beberapa alasannya:
1) St. Clement dari Roma (95) dalam suratnya kepada jemaat di Korintus adalah Bapa Gereja yang pertama yang mengajarkan bahwa Yudit merupakan gambaran dari Bunda Maria. Yudit, dengan kerendahan hatinya, memberikan dirinya untuk karya Tuhan mengalahkan Iblis, yang digambarkan oleh Holofernes. St. Ambrosius (374) dalam On Duties of the Clergy, juga memuji Yudit sebagai teladan kebajikan. St. Clement dari Alexandria, Origen dan Tertullian juga mengutip Kitab Yudit dalam tulisan-tulisan mereka. Tentu sangat ganjil jika Yudit yang dikatakan sebagai proto-tipe Bunda Maria ini hanya merupakan tokoh fantasi.
2) Begitu banyaknya referensi kepada data sejarah dalam kitab itu, misalnya saja nama-nama penguasa, pertempuran, genealogy Yudit yang mencakup 16 generasi (Yud 8), mengacu pada bagaimana sang penulis ingin menujukkan bahwa Yudit adalah seorang figur nyata dalam sejarah Israel.
3) Tidak ditemukannya bukti sejarah yang lengkap bukan berarti bahwa segala isi dalam Kitab Yudit tersebut sebagai ‘kiasan/ allegory’. Apalagi jika kemudian, ditemukan bukti sejarah yang kemungkinan mendukung kebenaran Kitab Yudit ini.
4) Kita harus melihat bahwa dengan data yang kita ketahui dari Kitab Yudit itu, maka para ahli Kitab Suci hanya dapat melakukan perkiraan kejadian sesungguhnya namun tidak dapat diketahui secara pasti mana yang pasti benar. Hanya tentu saja, jika bukti-bukti kemudian ditemukan, fakta akan semakin terungkap. Namun sikap exegete yang benar adalah berusaha melihat kemungkinan fakta yang terjadi sesuai dengan narasi dalam alkitab, dan bukannya langsung berkesimpulan bahwa Kitab tertentu tidak historis, hanya karena mereka belum dapat menemukan ‘benang merah’ antara fakta sejarah dan narasi Alkitab.
Walaupun demikian, mari kita melihat keberatan yang ditujukan oleh para modern exegetes, yang berpendapat bahwa Kitab Yudit bukan merupakan kitab yang berdasarkan sejarah, dan hanya mengandung pengajaran saja, sehingga sepertinya dianggap sebagai ‘edifying fantasy’. Keberatan utama yang mereka ajukan adalah karena raja Nebukadnezar yang tertera dalam Kitab itu disebut sebagai Raja Asyur di Niniwe, sedangkan melalui sejarah, raja Nebukadnezar dikenal sebagai Raja Babilon. Belum lagi beberapa keberatan seperti nama Niniwe, Bethulia, yang terdapat pada teks.
Untuk hal ini, saya pernah mengadakan studi dari beberapa sumber (ini tugas PR saya di kuliah), hanya saja, masih tertulis dalam bahasa Inggris. Karena keterbatasan waktu, saya tidak dapat menerjemahkannya. Semoga tetap berguna.
The Church Fathers and pre-Vatican II exegetes always consider the Book Judith as a historical narrative. In fact, from the profound edification found in Judith, it is unthinkable to consider the book as a mere fiction or edifying fantasy. In my opinion, to say so is almost like categorizing Judith as a pious Cinderella. This kind of thinking does not match with the teaching of the Church -that says Judith is the model of Mary, who through her Son has crushed the head of the enemy (Satan) upon her feet. In fact, it is quite absurd if we are to think that the proto-type of Mary is taken from fantasy. Judith is a narrative of real historical events, and this is held firmly by the Church Fathers and older Catholic scholars like Athanasius Miller and Gottfried Brunner. Yet, we are aware of certain ‘problems’ that are involved in the narrative; and they deserved more attention and careful study.
There are the historical ‘problems’ alleged against the book that lead scholar to posit it to a fictional genre. First is the problem of Nebuchadnezzar. Nebuchadnezzar is said in the beginning of the book to be a king in his 12th year of power over the Assyrians in Niniveh. Yet the historical King Nebuchadnezzar was the King of Babylon from 605-562 BC. Moreover, Niniveh was destroyed in 612 BC (7 years before the reign of Nebuchadnezzar) and was never rebuilt. The book also mentions the return of the Jews from Babylonian captivity which historically occurred in 538-458 BC and the rebuilding of the Temple which took place in 520-516BC. Achior speaks about the destruction of the Temple as a past event, thus there is a crucial contradiction at this point; since Nebuchadnezzar mentioned here cannot be the same with the one who had destroyed the Jerusalem and the Temple in 587/586 BC. Thus, who is this Nebuchadnezzar, who is described in the beginning of the Book of Judith? Also, there is no record of King Arphaxad of Media in history, likewise the campaign against him. Furthermore, the main story of Judith of killing Holofernes is also unknown in history; and the city of Bethulia can not be found in profane source.
Perhaps because of these historical difficulties, most modern scholars such as D. Harrington, Enslin and Zeitlin, and Demetrius Dumm (of the Jerome Biblical Commentary/JBC), reject the historicity of the book of Judith and categorize it as edifying fiction. Thus, they break away from the view of the Church Fathers who see Judith as the real person existed in history. By viewing the book as edifying fantasy, they invent new interpretation on Judith. The JBC and likewise the Navarre Bible consider Judith as an allegory of all Israel.
Nevertheless, we shall have the attitude like that of the Church Fathers. The problems mentioned above shall not discourage us to hold the historicity of the book of Judith. In fact, several alternatives of solution have been raised to resolve the problem of the book without abandoning its historicity, which can be described as follows:
1) The Older Catholic Solution
Nebuchadnezzar here is a pseudonym for Assurbanipal, King of Assyria (668-626). Arphaxad signifies his rebellious brother Shamashumukin king of Babylon. Historical evidence shows that Assurbanipal performed campaigns in the West. The fact that there is no record of the defeat in Bethulia does not mean that the victory never occurs, for it is logical that only victories are recorded. The fact that the leadership role is on the high priest is due to the fact that Manasseh the King of Judah had been taken to captive to Babylon.
This interpretation is valid only if we presume that the Greek text–regarding the return of the Jews from exile and the rebuilding of the temple (cf. Jdt 4:3)–is added later, for this verse is not recorded in Vulgate. (Yet, similar verses in 5.22-23 are present). The events mentioned in the verses took place in 516 BC, much later from the time of Assurbanipal.
2) Athanasius Miller’s Solution (1940)
Arguing that the leadership of the high priest is not a common practice in the pre-exilic time, and that assuming that the Greek version is the most authentic version of the original text, Miller proposes the post-exilic time (in the Persian era) for the historical time frame of the book, i.e. at the time of Artaxerxes III Ochus (359-336). Thus, Nebuchadnezzar is the pseudonym of this king. Holofernes then, refers to one of his generals, the brother of a Cappadocian king, as mentioned by the historian Diodorus Siculus. The campaign of against the west is also mentioned in this same source, and also the name of another general Bagoas. Moreover, the demand of ‘earth and water’ from the king as the symbol of subjection is present in Persian custom. Likewise, the custom of fasting and the moral value of widowhood also point to post-exilic time. The wars against Arphaxad here may refer to the war against the Persian lords.
3) Gottfried Brunner’s Solution (1959)
Like Miller, Brunner also situates the story of Judith in the Persian era. Brunner, as quoted by Claus Schedl on History of the Old Testament, based his theory on the Behistun inscription of the Persian King Darius I (522-486). From the inscription it is known about the 19 kings that had been defeated by King Darius. Two of them are named Nebuchadnezzar; one is Nebuchadnezzar III, and the other Nebuchadnezzar IV which refers to a certain ruler named Araka, who claims to be the son of Nabonidus. Brunner signifies the Nebuchadnezzar mentioned in the book of Judith with this Araka. If the claim of Araka as the son of Nabonidus is true, then it is logical if his reign is reckoned from the fall of Nabonidus who was toppled by Cyrus in 539 BC. This claim resolves the problem of Araka (Nebuchadnezzar IV) who historically was defeated by King Darius in 521 BC, yet mentioned in the Book to be defeated in Bethulia in the 18th year of his reign (Jdt 2.1). Furthermore, Araka is a contemporary of Joakim the high priest.
The second problem is about Arphaxad, whose name cannot be found in the series of kings of Media. This makes sense, for according to Schedl, Arphaxad is not a real person’s name, but a Medo-Persian title, which consists of two words, arpa and ksad, meaning ‘lord of the knights’ or ‘lord of the middle age class’. Now, Arphaxad appears two times in the Book of Judith, and historically this refers to two different persons. The first Arphaxad who had war with Nebuchadnezzar in the 12th year of his reign in Ragae, Media, refers to Bardiya, the brother of Cambyses (the successor of Cyrus) who becomes the legitimate successor of Cambyses after his death. Bardiya in Median term means the ‘Lord of the knights’; thus he is the Arphaxad. The second Arphaxad who is mentioned to be defeated in the 17th year of Nebuchadnezzar refers to a certain Fravatis, who claims to be the son of Nabonidus, as Nebuchadnezzar III. Fravatis belongs to the middle age class who was justified to claim the rule. Thus, he is the arpa- ksatria/ksadita which is the Persian word of the ‘lord of the middle class/ legitimate ruler.’
Further, we may notice that in the Behistun inscription, it is mentioned that the victor over Arphaxad was Darius, yet in the Bible it is Nebuchadnezzar. The explanation for this is that Nebuchadnezzar was an ally of Darius against the Medes, yet after the victory in Media (against Fravatis) this alliance was over. Nebuchadnezzar returns to ‘Niniveh’ for 4 months (Jdt 1.16) and enters Babylon as king. Thus, he broke his alliance with Darius and began to build his own kingdom in the 18th year (521/520 BC). The fact that the killing of Holofernes is not mentioned in the Behistun inscription does not mean that the incident did not occur.
Now, about the terms of ‘Assyrian’ and Niniveh’; we refer to the explanation from Herodotus who describes that Assyrian, Syrian and Aramaic refer to the same thing, for they share the same alphabetical script. Historically, Assyria refers to the additional territory of Babylonian Empire upon the end of the Assyrian Empire in 612 BC; and this includes the northern Mesopotamia, and Palestine. The Persian administration refers to this territory.
The explanation of ‘Niniveh’ comes from Lucan (the allies of Pompey) who mentions the city named Ninos, together with Damascus, Gaza and Sidon. This Ninos vetus was known in the 4th century as a great city. It is located between Aleppo and Carchemish, about 20 miles to the south from Carchemish along the Syrian side of Euphrates. This explanation matches the description in the Bible which mentions the marching of Holofernes from Niniveh to Bectileth in three days (Jdt 2:21), for the distance is about 100 miles. Thus, this Syrian ‘Niniveh’ is different from the Assyrian Niniveh, for two reasons: Assyrian Niniveh was completely destroyed in 612, and (even if it were not) geographically it is not possible to reach Bectileth/ the north of Upper Cilicia from the Assyrian Niniveh in three days.
Lastly, the most likely location of the city Bethulia, is at the peak of Gebel al- Asi, which is known as Beth-eked (2 Kgs 10:12). The full name in Semitic form is bet-Eqed haroim, which means ‘house of the shepherds’, thus bet-Eqed means ‘sheep-house’. In Aramaic, ‘talya’ means lamb, and ‘tilluya’ means ‘the offspring of young animals’; thus bet-tilluya means similar to ‘sheep-house.’ According to the meaning of Bet-tilluya, then it is reasonable that the important role of the spring to the city. Here we see that there is a strong possibility that Bethulia refers to bet- Eqed, which proves that Bethulia is indeed a real place.
From these three solutions (of the Older Catholic tradition, of Miller and of Brunner), it seems to me that we can agree that the story of Judith can be explained historically. However, the solution offered by the Older Tradition presupposes the Vulgate to be the authentic version of the Book. (Yet, more explanation is required on how the solution fits the similar verses, Jdt 5: 22-23, which mentions the return of Israel from exile). Compared to the Older Tradition, the solutions offered by Miller and Brunner are both more credible. Miller’s solution is plausible, if it can be proven that there was a high priest named Joakim living in the time of ‘Nebuchadnezzar’ Artaxerxes III (359-336BC), or if we presume priest Joakim was the father of Eliasihib who lived in the time of this ruler. Thus, it seems to me that Brunner’s solution is the closest to the historical facts. Although his suggested date in 521/520 BC (the 18th year of Araka) does not fit perfectly the completion of the rebuilding of the Temple in 516 BC; it coincides with the beginning of the Temple rebuilding project in 520 BC.
I would like to end by raising my hope that many more Catholics will accept the historicity of the Book of Judith. The Church Fathers put this book as part of our Canonical books (as confirmed by the Council of Hippo 393 and Carthage 397 and 419 AD) and hold this book as historical. We, too, shall embrace this conviction. After all, Judith is the model of Mary. Like Mary, Judith is called “blessed by the Most High God above all women on earth” (Jdt 13:18). Let us not assume that this special blessing is granted to a mere legend.
Salam kasih dari https://katolisitas.org
Ingrid Listiati.
Dear Katolisitas,
1) Yudit 1:1 Nebukadnezar raja Asyur, tetapi dalam sejarah manusia dan beberapa ayat dalam Kitab Suci Perjanjian Lama menyebutkan Nebukadnezar raja Babilonia, apakah dalam teks asli Yudit juga terjadi kesalahan?
2) Yohanes 3:22 “…Ia diam disana bersama-sama mereka dan membaptis.”
Yohanes 4:2 “… meskipun Yesus sendiri tidak membaptis, melainkan murid-muridNya..
Mengapa dibab 3 disebutkan Yesus membaptis sementara di bab 4 Yesus tidak membaptis melainkan murid-muridNya ? mohon pencerahan.
Salam dalam kasih Yesus.
Shalom Johanes,
1. Tentang Kitab Yudit
Sekilas tentang historisitas Kitab Yudit sudah pernah dibahas di artikel di atas, silakan klik.
Silakan juga untuk membaca tanya jawab di bawahnya. Pertanyaan Anda itu sudah pernah ditanyakan oleh pembaca yang lain yang bernama Phill. Silakan menyimak dialog kami di link ini, silakan klik.
2. Yesus membaptis atau tidak membaptis?
Tentang apakah Yesus membaptis (lih. Yoh 3:22) atau tidak membaptis (lih. Yoh 4:1-2), silakan klik di sini.
Salam kasih dalam Kristus Tuhan,
Ingrid Listiati- katolisitas.org
Yth Inggrid,
Apakah saya dapat memperolah daftar bibliography dari paper Inggrid mengenai kitab Judith ini? Saya sedang mengikuti program bible study selama 3 tahun yg diselenggarakan oleh Loyola Marymount University di Los Angeles, CA lewat Catholic Bible Institute. Seluruh dosen mengatakan kitab Judith fiktif, dan kita (para siswa) mendapat tugas menulis paper. Yg susahnya, para siswa tidak boleh menggunakan website/internet sebagai sumber referensi tapi harus buku-buku (dgn ISBN dll).
Saya telah memasukan hasil paper saya dgn mengutip beberapa sumber seperti haydock bible, dan juga dari katolisitas, tapi kelihatannya ditolak.
Terima kasih.
JF
Shalom JF,
Sejujurnya, sangat disayangkan bahwa para pengajar Anda di Loyola Marymount University mengajarkan demikian. Tetapi memang harus diakui terdapat pandangan yang sedemikian bahkan di kalangan ahli Kitab Suci Katolik. Pandangan yang menganggap bahwa Kitab Yudit adalah kitab fiktif (tidak terjadi secara historis) umumnya dipegang oleh para ahli Kitab Suci Kristen non-Katolik yang memang tidak mengakui kitab Yudit dalam kanon Kitab Suci mereka.
Bibliography dari paper saya tentang historisitas Kitab Yudith adalah:
1) Brunner, Gottfried, Der Nabuchodnosor des Buches Judith (Berlin), 1959.
2) Eslin, Morton S, The Book of Judith. Edited with a general Introduction and appendices by Solomon Zeitlin, Jewish Apocryphal Literature VII (Leiden: Brill), 1972.
3) Miller, Athanasius and Johannes Schildenberger. Die Bucher Tobias, Judith und Esther. Die Heilige Schrift des Alten Testaments (Bonn: Peter Hastein Verlasbuchhandlung), 1940.
4) Orchard, Dom Bernard, OSB g.ed, A Catholic Commentary on Holy Scripture (New York: Thomas Nelson and Sons), 1953.
5) Schedl, Claus, History of the Old Testament , Vol. V (New York: Alba House), 1973.
6) VanderKam J.c. ed., “No one spoke ill of Her“: Essays on Judith (Atlanta: Scholars Press), 1992.
7) Walton, John H., Chronological and the Background Charts of the Old Testament (Grand Rapids, Michigan: Zondervan), 1978.
Salam kasih dalam Kristus Tuhan,
Ingrid Listiati- katolisitas.org
Yth Inggrid,
Apakah Gereja sudah mengeluarkan pendapat mengenai kitab Judith ini adalah historis? Saya sudah search tapi tidak ketemu mengenai hal ini.
Terima kasih. God bless!
JF
Shalom JF,
Pontifical Biblical Commission memang tidak menyebut secara spesifik tentang kitab Yudit, tetapi tentang hal penjabaran historis dalam Kitab Suci, demikian:
On Narratives Historical only in Appearance in Books of Holy Scripture Historical in Form
June 23, 1905 (ASS 38 [1905-06] 124f; EB 154; Dz 1980)
Is it possible to admit as a principle of sound exegesis that books of sacred Scripture which are regarded as historical, at times do not relate, either wholly or in part, history properly so-called and objectively true, but present only the appearance of history with the purpose of expressing some meaning differing from the strictly literal or historical sense of the words?
Answer: In the negative, except in a case neither easily nor rashly to be admitted, in which the mind of the Church not being contrary and without prejudice to its judgement, it is proved by solid arguments that the sacred Writer intended not to recount true history, properly so-called, but under the guise and form of history to set forth a parable, an allegory, or some meaning distinct from the strictly literal or historical signification of the words.
Maka, yang perlu dibuktikan di sini oleh mereka yang menentang historitas Kitab Yudit adalah, apakah ada argumen yang kuat bahwa sang penulis Kitab tidak bermaksud mengungkapkan sejarah yang sesungguhnya. Konsekuensinya, jika tidak ada argumen kuat, sesungguhnya tidak seharusnya menganggap kitab Yudit bukan kitab historis atapun tidak terjadi dalam sejarah.
Sebaliknya, dalam A Catholic Commentary on Holy Scripture, (lih. p. 404) dikatakan bahwa mayoritas komentator Katolik menganggap bahwa kitab ini adalah kitab historis, dan mereka berusaha memperoleh pengertian untuk mendamaikan adanya kesulitan sehubungan dengan nama-nama yang tertera di kitab tersebut dengan catatan sejarah. Mereka menganggap bahwa kitab Yudit tersebut historis, antara lain karena: 1) Tradisi Yahudi dan Kristen dan semua komentator sebelum abad 16 mengganggap kitab Yudit sebagai kitab historis, 2) Penjabaran secara mendetail tentang sejarah, geografis, kronologis, dan genealogis (silsilah) mengindikasikan kisah yang jelas tentang kejadian-kejadian riil, 3) Pengarang menyebutkan bahwa keturunan Akhior masih hidup semasa ia hidup (Dalam bab 14 dikatakan: Then Achior seeing the power that the God of Israel had wrought, leaving the religion of the Gentiles, he believed God, and circumcised the flesh of his foreskin, and was joined to the people of Israel, with all the succession of his kindred until this present day), dan tentang perayaan kemenangan Yudit yang setiap tahun masih dirayakan sampai pada masa ia hidup (16:31) menunjukkan maksud penyampaian sebuah fakta yang sungguh terjadi.
Salam kasih dalam Kristus Tuhan,
Ingrid Listiati- katolisitas.org
yth katolisitas,
Saya ingin tahu lebih banyak mengenai kitab yudit. Kitab Yudit tergolong dalam kitab sejarah. Namun, dari berbagai sumber, dikatakan bahwa kitab yudit ini memuat kesalahan-kesalahan sejarah seperti nebukadnezar yang dinyatakan sebagai raja asyur. Lalu bagaimana mindset yang benar dalam memahami kitab yudit ini?
Terima kasih.
Shalom Phill,
Silakan melihat jawaban di atas – silakan klik
Salam kasih dari http://www.katolisitas.org
Ingrid Listiati.
Terima kasih ibu Ingrid atas penjelasannya, walaupun dalam bahasa inggris. Setelah mencoba memahaminya, saya ada beberapa pertanyaan lanjutan:
1. Menurut older catholic solution dan menurut miller, nebukadnezar hanyalah sebuah nama samaran. Adakah sumber yang menyatakan hal ini? Seperti halnya pada solusi brunner yang menyertakan adanya sumber yang menyatakan bahwa araka bergelar nebukadnezar iv.
2. Dalam solusi Brunner dikatakan bahwa nebukadnezzar yang dimaksud dalam kitab yudit adalah araka, anak nabonidus. Namun dari hasil pencarian saya, saya menemukan bahwa araka juga adalah raja terakhir babilon. (http://en.wikipedia.org/wiki/Arakha).
3. Apakah fravatis itu? Saya sudah mencoba search di wikipedia tapi tidak berhasil menemukannya.
4. Lalu disebutkan juga bahwa nebukadnezzar yang bersekutu dengan darius mengalahkan araka kemudian mendirikan babilon. Padahal dari sumber yang saya dapat, araka adalah raja terakhir babilon, sehingga hal ini menjadi aneh.
Terima kasih
Shalom Phill,
1) Saya mengambil data historis dari beberapa sumber: 1) Chronological and the Background Charts of the Old Testament karangan John H. Walton (Zondervan, Michigan, 1978), hlm. 68,69. Di dalam buku itu dapat dilihat bahwa nama Nebuchadnezzar disebut 2 kali (Neb. I, dan Neb II) yaitu pada the Middle Babylonian Period (1160-730 BC), dan pada jaman Neo-Babylonia (605-562 BC). Dari sini saja kita tahu bahwa ada dua orang raja bernama ‘Nebuchadnezzar’, yang umum dipakai sebagai nama raja Babilon. 2) History of the Old Testament karangan Claus Schedl, Vol. V (Alba House, New York, 1973), hl. 87-117. Di sini disebutkan keberadaan raja Nebuchadnezzar II, III dan IV. Jadi kita ketahui bahwa nama Nebuchadnezzar mengacu pada nama sebutan beberapa orang raja Babilon. 3) Bahkan menurut sumber yang Phill sebutkan, yaitu di Wikipedia, diketahui bahwa Arakha adalah Nebuchadnezzar IV. Jadi logis jika raja Nebuchadnezzar yang lain (dari I s/d III) tersebut dapat memiliki nama aslinya, atau dengan kata lain Nebuchadnezzar dapat merupakan nama samaran (pseudo-name).
2) Benar, dari solusi Brunner (yang dikutip oleh Claus Schedl) dikatakan bahwa Araka adalah anak dari Nabonidus. Nabonidus dalam daftar buku Walton merupakan raja terakhir Babylonia yang resmi dicatat dalam sejarah. Maka di Wikipedia dikatakan bahwa Arakha, "was the self-proclaimed last king of Babylonia"; memproklamirkan diri sendiri sebagai raja terakhir Babylonia.
Menurut Brunner, ‘Asyur/ Assyrians’ dalam kitab Yudit mengacu pada bangsa Persia. Persia adalah nama referensi umum yang digunakan untuk menjabarkan bangsa-bangsa timur seperti Babilon dan Asyur, dan penyebutan ini juga ditemukan dalam buku karangan Herodotus (ahli sejarah abad 5 BC). Maka secara umum, terutama bangsa barat, tidak melihat perbedaan antara Persia dengan Asyur/ Babilon. Maka, Nebukadnezar IV atau Araka adalah seorang keturunan Armenia yang menjadi pemimpin bangsa Asyur, dan karena Syria daerah Asyur menjadi bagian dari Persia, maka, terlihat disini bahwa tidak terdapat perbedaan yang kaku antara Asyur, Persia, dan Babilon pada masa itu.
Maka Nebukadnezar IV menurut Behistun inscription (oleh Raja Darius I) adalah Araka. Neb. IV (Araka) inilah yang mengangkat Holofernes sebagai panglimanya.
3) Fravartis, menurut Brunner, adalah Arphaxad II atau, Nebukadnezar III, yaitu seorang pengambil alih kekuasaan yang disebutkan oleh raja Darius dalam inscription tersebut. Memang Nebukadnezar III dan IV ini tidak diketahui banyak dalam sejarah Babilon, karena raja terakhir Babilon yang umum diketahui dalam sejarah adalah Nabonidus.
4) Jadi menurut Brunner, pada thn 522 BC Nebukadnezar IV (Araka) bersekutu dengan Darius untuk mengalahkan Nebukadnezar III. Aliansi Darius dan Neb. IV menang, namun kemudian Neb. IV memisahkan diri, dan membentuk kerajaan sendiri di Babilonia (disebut ‘Niniveh’ pada kitab Yudit) pada tahun 521 BC. Oleh sebab itu, ia memproklamirkan diri sendiri sebagai raja terakhir Babilon, walaupun sebetulnya ia tidak mendirikan kerajaan Babilonia, sebab Babilon sudah didirikan ratusan tahun sebelumnya yaitu 1126 BC oleh raja Neb I). Kejayaan Neb IV. (Araka) ini tidak berlangsung lama, karena pada pada tahun yang sama Holofernes mati, dan karenanya Darius menang atas Neb. IV (Araka).
Maka bukan Nebukadnezar III yang bersekutu dengan Darius untuk mengalahkan Neb IV (Araka), tapi sebaliknya, Neb IV bersama Darius mengalahkan Neb. III. Baru kemudian persekutuan Darius- Neb IV putus. Neb. IV jaya, hanya sebentar, karena Holofernes panglimanya, mati (di tangan Yudit). Dengan kematian panglimanya, maka Neb IV kalah, Darius I menang.
Berikut ini saya sertakan daftar kronologi waktu dan tokoh sejarah yang terlibat, yang saya ringkas dari Walton dan Brunner.
539
Oct 10
Cyrus conquers Babylon
King Nabonidus is deposed by Cyrus
Araka uses the name Nebuchadnezzar IV, claims to be the successor of King Nabonidus
538/7
Return of 42,000 Jews from exile
537
Haggai and Zechariah call for rebuilding the Temple
536
Last mention of Jeshua, the high priest
529
Cambyses (the son of Cyrus) succeeds Cyrus
526
The victory of Nebuchadnezzar IV (Araka) in alliance with Darius I over Arphaxad I (Bardiya), the ruler of Media, the brother of Cambyses
525
Cambyses’ campaign against Egypt
Sept 29: Cambyses dies, Darius I becomes King Darius descends from the secondary line of Achemenids. Dec: Darius’ victory – in alliance with Nebuchadnezzar IV (Araka) over Nebuchadnezzar III / Arphaxad II (Fravartis)
521
Joakim is mentioned as the high priest. The Temple is rebuilt
Oct 10: Judith’s victory over Holofernes
The alliance between Darius I and Nebuchadnezzar IV (Araka) is called off; Nebuchadnezzar IV builds his own kingdom.
May 4: Nebuchadnezzar IV (Araka) commissions Holofernes to conquer the West
Before Sept: Nebuchadnezzar IV (Araka) conquers Babylon
Oct 10: Holofernes is killed by Judith
Nov 27: Darius’ victory over Nebuchadnezzar IV (Araka)
516
Completion of the Temple
486
Darius I is succeded by Xerxes (Ahasuerus)
464
Xerxes is succeded by Artaxerxes I
455
423
Artaxerxes I is succeded by Darius II
400
Beginning of the 7 years distress under Bagoses
Demikian tambahan keterangan saya, semoga memperjelas jawaban saya sebelumnya mengenai pertanyaan Phill tentang latar belakang sejarah Kitab Yudit.
Salam kasih dari http://www.katolisitas.org
Ingrid Listiati
Bu Ingrid, terima kasih banyak untuk jawabannya. Sudah sangat jelas. Pasti tugas PR-nya dapat nilai bagus. Hehehe.. Tuhan memberkati.
Comments are closed.